3. 4. 2010

Efektivní práce s cmd.exe (příkazovou řádkou ve Windows)

Na Zive.cz se objevil clanek Zrychlete svou práci s příkazy Windows. Článek je krátky a doporučuji ho každému prolítnout jestli opravdu zná všechny možnosti. Znalost těchto triků může opravdu výrazně usnadnit práci.

Já jsem většinu triků znal, nicméně například o automatickém doplňování názvů souborů jsem řadu let nevědel a zjistil jsem, že něco takovýho existuje až nedávno, když jsem se rozplíval nad touto funkcí v terminálu (ubuntu) linuxu respektive v bashi a chtěl jsem zjistit zda něco takového není i ve windows. A bylo! Teda v okleštěné verzi. Zatímco v bashi automatické doplňování funguje nejenom pro názvy souborů, ale i pro příkazy, ve windowsáckém shellu jsou doplňovány jen názvy souborů respektive adresářů. Když jsem to ukazoval kolegům v práci, nikdo z nich to taky neznal. Takže trošku lituju, že se mi takový článek nedostal do rukou o pár let dříve...

Nakonci článku je pasáž o práci s historií přikazové řádky. Tuhle část jsem neznal a vlastně i proto vzniknul tenhle příspěvek.

Stiskem F7 otevřete historii příkazové řádky, kde můžete kurzorem vybrat příkaz z minulosti a klávesou enter ho spustit nebo šipkou doprava či doleva ho vložit do příkazové řádky bez spuštění (toto není v článku uvedeno a přitom je to dost užitečné právě ve chvilí, kdy chcete původní přikaz zeditovat). Čisté F8 vám vloží do příkazové řádky poslední spuštěný příkaz z historie. V kombinaci s textem funguje jako automatické doplňování s tím, že vám tam doplní nejpodobnější text z historie vašich příkazů. Takže pokud jste napsali například složitý příkaz v mavenu "mvn....", který skončil chybou třeba kvuli chybějící závislosti (dependency) napiště na příkazovou řádku "mvn" stiskněte F8 a voila! A nebo použijte zmiňované F7 - příkaz ručně vyberte v seznamu a stiskněte šipku doprava.

Žádné komentáře:

Okomentovat